fbpx

Hatha yoga

Je lichaam en adem leren beheersen, dat zijn de belangrijkste pijlers van Hatha yoga. Uit deze toegankelijke yogastroming zijn veel andere, ‘hippe’ vormen voortgekomen. Goede zaak of niet? ‘Goed en fout zijn zaken van het ego. In Hatha probeer je dat juist los te laten.’

Hatha yoga: de basis

De Indiase wijsgeer Patanjali beschreef ruim tweeduizend jaar geleden in zijn Yoga sutra’s acht verschillende stadia van yoga: leefregels over hoe je een zinvol leven kunt leiden. Zo gaat het eerste voorschrift, yama, over je ethische normen en het tweede, niyama, over zelfdiscipline. Het derde en het vierde stadium, asana en pranayama, zijn het meest praktisch en vormen samen de hoofdingrediënten van Hatha yoga. Asana staat voor lichamelijke oefening, pranayama voor beheersing van de ademhaling.

Wake-Up Yoga

Voor een heerlijke start van de dag bieden wij vanaf nu deze Wake-up Yoga les in de vroege ochtend!
In deze lessen Yoga spelen we met verschillende kwaliteiten van Yin en Yang

Voordelen van Wake-up Yoga:
• Een betere focus voor de dag die aanbreekt
• Je boost je energy levels
• Je reduceert je stress level
• Je kunt meer eten: je boost je metabolisme en dus je verbranding
• You tone up

Maandags van 07.30 tot 08.15 uur
Dinsdags van 07.30 tot 08.15 uur

Yin yoga

Yin yoga is bij SportsPlaza inmiddels enorm populair. De houdingen die je bij deze vorm van yoga aanneemt zijn vooral gericht op het versterken en het versoepelen van bindweefsel en gewrichten; ze rekken dieperliggende spieren en maken het bekkengebied los. In eerste instantie zijn de houdingen bedoeld om langer in de Lotushouding te kunnen blijven mediteren, maar het is vooral fijne lichaamsbeweging voor wie een zittend beroep heeft.

Grenzen verkennen en verleggen met Yin

In Yin yoga worden posities langer vastgehouden, zo heb je meer tijd om je grenzen te verkennen en te verleggen. Je gebruikt je lijf niet om in een houding te komen, maar je gebruikt de houding om je lijf beter te voelen. Het is dan ook het relatief rustige karakter van een Yin yogales dat de meeste deelnemers aanspreekt. De les is juist zo lekker doordat je even niet heel intensief hoeft te bewegen, maar juist de tijd kunt nemen voor je lichaam.

PILATES

Een groepsles voor sterkere buik- en rugspieren.
Gedurende 45 minuten krijg je een body-mind training met een aaneenschakeling van oefeningen die op matjes wordt uitgevoerd en die ervoor zorgt dat je spieren sterker en leniger worden, vooral de rompspieren. Indien je regelmatig traint, levert het een verhoogde longcapaciteit en een verbeterde bloedcirculatie op door een diepe ademhaling. De wervelkolom wordt soepeler en kan meer aan. Rondom het bekken wordt alles veel stabieler en de gewrichten worden soepeler. Je lichaam komt in evenwicht en zowel je houding als je bewegings-techniek wordt verbeterd. Dames met lichamelijke klachten zoals bekkeninstabiliteit of rugklachten kunnen veel baat hebben bij deze oefeningen. Body & Mind les.

Geschikt voor: iedereen, ook dames met lichamelijke klachten of zwangere dames
Pilates in het kort, Pilates maakt deel uit van je circuitabonnement!!!!

  •  Verhoogde flexibiliteit
  • Zichtbaar verbeterde lichaamshouding
  • Soepele en sterke rug, een platte buik
  • Strakke, ‘lange’ spieren
  • Betere bloedcirculatie, verhoogde stofwisseling en spijsvertering
  • Meer energie
  • Minder stress en een grotere ontspanning

     

Mindfull Running

De emptiness van de mind maakt voor velen een reden om te gaan hardlopen: met een leeg hoofd zet je gedachteloos de ene voet voor de andere. Wat zou er gebeuren als je het meer mindful zou kunnen maken? Dat lijkt niet zo moeilijk, er wordt al jarenlang reclame voor gemaakt. Maar dat is de theorie. Het blijkt toch niet zo eenvoudig om het in praktijk te brengen.

De wetenschap heeft zich er inmiddels ook over gebogen. Mindful hardlopen onderscheidt zich daadwerkelijk van ‘gewoon’ hardlopen, en het lijkt erop dat vele hardlopers het als iets positiefs ervaren. Een onderzoek uit 2016 onder mensen met depressieve klachten, gepubliceerd in Translational Psychiatry, laat bijvoorbeeld zien dat de combinatie van gerichte meditatie en hardlopen of wandelen de symptomen van depressie met 40 procent verminderde.

Yoga

In deze les worden dynamische nieuwe technieken gemixed met traditionele oosterse disciplines. Het verbeteren van houding, lenigheid, coördinatie en evenwicht staat centraal. Het is een pittige les, waarbij de meditatie na afloop een heerlijke afsluiting is. Door Yoga zul je, je niet alleen fitter voelen, ook mentaal en emotioneel komt er meer energie vrij.